Onze Visie

Jozefschool ‘Waar we de kinderen zien!’ – Visie op het Jonge kind

Op de Jozefschool leren wij kinderen met plezier kennis en vaardigheden over zichzelf, de ander en de wereld. Wij werken in de groepen 1 en 2 vanuit de pedagogische aanpak Kleuterrevolutie. Hierbij staat het uitdagend inrichten van de speel-leeromgeving, essentiële kennis rondom het jonge kinderbrein en kinderen in hun spel begeleiden op eigen niveau centraal. 

Plezier
Er is een rijke, krachtige en betekenisvolle speel- en leeromgeving, waarin het actuele thema duidelijk zichtbaar is. De leeromgeving is daarbij ingericht met materialen die ontluikende en beginnende geletterdheid en gecijferdheid uitlokken. De leerlingen in de kleutergroepen spelen overal in het lokaal, op matten op de grond, in hoeken en soms aan tafel. Ook in groep 3 is binnen het lesaanbod aandacht voor bewegend, handelend en spelend leren. 

Samen
Onze leerlingen werken afwisselend individueel, in groepjes of in de hele groep. Leerlingen van verschillende niveaus spelen of werken hierbij met elkaar samen. Tijdens sommige activiteiten worden leerlingen bewust wel geclusterd op niveau. De leerkracht benut tijdens het spelen en werken veel kansen om de onderlinge interactie tussen de leerlingen te stimuleren. 

Ouders zijn expert van hun kind en worden betrokken doordat ze de klas in komen tijdens de inloop om samen met hun kind te ontdekken. We plaatsen wekelijks berichten op de Parro ouderapp, plannen meerdere oudergesprekken per jaar en organiseren activiteiten waarbij wij ouders betrekken. 

Verwondering
De verwondering bij onze jonge kinderen wordt uitgelokt door de krachtige leer- en speelomgeving, zodat intrinsieke motivatie en betrokkenheid worden gestimuleerd. De leerkracht is de ontwerper en ontwikkelaar van het onderwijs, dat vanuit doelen wordt samengesteld. De leerkracht observeert, speelt mee, coacht, volgt en begeleidt de leerlingen en maakt didactische keuzes in de afwisseling tussen instructie en ontdekkend leren. 

In groep 3 wordt hierop voortgeborduurd binnen het thematisch onderwijs, waarbij per periode een schoolbreed thema centraal staat en waarbij verschillende vakken met elkaar worden geïntegreerd. Hierdoor ontstaat ruimte voor spelen, ontdekken en onderzoeken. 

Eigenaarschap
Kinderen spelen vooral met spelmaterialen uit de echte wereld en denken zelf na over welke materialen ze nodig hebben om een activiteit of opdracht uit te voeren. Ze maken zo nodig zelf spelmateriaal om te gebruiken bij hun spel. In interactie met andere kinderen, volwassenen en de omgeving krijgen kinderen de ruimte om eigen keuzes te maken in activiteiten, tempo, aanpak en eindproduct. Vanaf groep 2 krijgen kinderen inzicht in hun eigen ontwikkeldoelen. Vanaf groep 3 zijn zij aanwezig bij de ontwikkelgesprekken en praten zij samen met hun ouders en de leerkracht over hun kwaliteiten en kansen. 

Kwaliteit
We streven naar een doorgaande leerlijn vanaf de start op de basisschool tot de overgang naar groep 3. Bij het jonge kind werken wij vanuit de aanpak van Kleuterrevolutie. Het doelgerichte aanbod sluit aan op de zone van naaste ontwikkeling en heeft de functie het opbrengstgericht leren te ondersteunen. De leerkracht maakt een themaplanning voor een heel blok. Hierin wordt veel tijd besteed aan reken- en taalactiviteiten. De leerkracht plant dagelijks tijd om te observeren, zodat de ontwikkeling gevolgd , verrijkt en geregistreerd kan worden. Vanaf groep 3 worden de instructies op reken- en taaldoelen meer klassikaal aangeboden en wordt aan de de hand van het wel of niet beheersen een keuze gemaakt in welke leerlingen verrijking of herhaling nodig hebben in een klein groepje. Door de leerlingen in groep 3 te stimuleren de doelen vervolgens ook binnen spel te laten toepassen wordt de overgang van groep 2 naar 3 verkleind. 

Nieuws

Agenda

Contact

Jozefschool
Zandbergen 2
1671 MA Medemblik

T: 0227 542146

Alle contact gegevens »

Contact

Zandbergen 2
1671 MA Medemblik

T: 0227542146
E: directie.jozefmedemblik@skowestfriesland.nl

© 2016. SKO West-Friesland. Niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd of hergebruikt op enigerlei wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming.
Concept & Realisatie: Eyefun, Amsterdam