De Jozefschool; waar we kinderen zien!
Eerst het kind, dan de leerling. Op onze school leren (leren) kinderen met plezier kennis en vaardigheden over zichzelf, de ander en de wereld. Het kind verlaat de school als competente lezer en rekenaar, passend bij het uitstroomniveau en bezit een brede wereldkennis. Het kind heeft de ruimte gekregen om de eigen kwaliteiten en kansen te ontdekken. Het kind heeft geleerd kritisch te denken en kan op een respectvolle manier de dialoog voeren. Wij werken vanuit onze kernwaarden aan ons onderwijs.
Plezier
Ieder kind verdient het om met plezier naar en van school te gaan. Wij geloven dat kennis de basis van onderwijs vormt gevolgd door het aanleren van vaardigheden vanuit hoge verwachtingen. Ons aanbod is betekenisvol vanuit heldere doelen en wij maken gebruik van rijk materiaal en rijke teksten. Vanuit een combinatie van basisvaardigheden en talentontwikkeling leren wij kinderen hun kwaliteiten, kansen en interesses ontdekken.
Samen
Zien wat een kind nodig heeft vormt de basis van ons pedagogisch en didactisch aanbod. Wij zien het kind direct bij de start van de dag en gaan hier dieper op in tijdens een gezamenlijke check-in. Wij geloven in een gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en school om te zorgen voor een optimale ontwikkeling van het kind. Wij creëren middels gouden en zilveren weken, omgangskunde, coöperatieve werkvormen, vieringen en groepsdoorbroken activiteiten een inclusieve leeromgeving waarin iedereen wordt gewaardeerd en de leercultuur positief is.
Verwondering
Hoe mooi kan het zijn als een kind zich verwondert? Deze wonderbaarlijke verwondering start bij onze jonge kinderen. Wij werken vanuit de pedagogische aanpak van ‘kleuterrevolutie’ waar een krachtige leer- en speelomgeving centraal staat. Daarnaast werken wij door de gehele school vanuit thematisch onderwijs waar kennismaken met bijzondere gebeurtenissen, perioden, plaatsen en personen in de wereld centraal staan. Omdat wij weten dat er verschillen zijn in interesses en niveaus, zoeken wij met ons onderwijshart naar mogelijkheden in het aanbod voor ieder kind. Soms een stapje terug of verder, soms vanuit een andere blik.
Eigenaarschap
Naast een kennisrijk en begeleidend basisaanbod vanuit de leerkracht, geloven wij dat het kind zelf aan zet is om te kunnen groeien. Wij bieden vanaf het jonge kind executieve vaardigheden aan die het kinderen mogelijk maken het eigen gedrag en het leren te sturen. Eigenaarschap start binnen ons onderwijs met het kiesbord en gaat al snel over naar inzicht in de eigen ontwikkeldoelen. Wij praten tijdens ontwikkelgesprekken met het kind en de ouder over kwaliteiten en kansen. Dit zorgt voor betrokkenheid en verantwoordelijkheid.
Kwaliteit
Wij geloven dat kwaliteit begint bij een passend aanbod, heldere verwachtingen en kaders. Dit resulteert in positief gedrag. Bij het jonge kind werken wij vanuit de pedagogische aanpak van kleuterrevolutie; kwaliteit in de speel-leeromgeving, werken vanuit essentiële kennis rondom het jonge kinderbrein, kinderen in hoeken begeleiden op eigen niveau en het uitdagend inrichten van de speel-leeromgeving. We dragen zorg voor een rijk aanbod binnen ons leesonderwijs; interessante en betekenisvolle (thema)boeken en rijke teksten. Ons onderwijs kenmerkt zich door effectieve instructies. Onze school werkt met kwaliteitskaarten en experts. Wij stellen eisen op kind- en leerkrachtniveau waardoor ieder kind en iedere medewerker wordt uitgedaagd zichzelf optimaal te ontwikkelen en te ontdekken waar kwaliteiten en kansen liggen.
© 2016. SKO West-Friesland. Niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd of hergebruikt op enigerlei wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming.
Concept & Realisatie: Eyefun, Amsterdam